Historia | Lider samochodów dostawczych - Fiat Professional

HISTORIA

Przez ponad 100 lat, obok profesjonalistów

Profesjonalizm od ponad 100 lat.

Pierwszy pojazd użytkowy marki Fiat pod nazwą 24 HP (Horse Power) powstał w 1903 roku. Od tego czasu minęło już więcej niż stulecie naszej historii, kiedy to staraliśmy się oferować pojazdy różnego przeznaczenia dostosowane do specyfiki i potrzeb każdej ery.

Zapraszamy w podróż przez te dziesięciolecia, aby przekonać się jak powstawała i rosła sława marki − na kanwie ewolucji i sukcesu naszych pojazdów użytkowych.

1901 - 1910

Rok 1901 zaczął się już na dobre, kiedy nowo-założona Fabbrica Italina Automobili Torino pokazała na wystawie w Mediolanie dwa omnibusy oraz niezwykłą (na ówczesne czasy) przyczepę dla straży pożarnej. Na tej podstawie już w dwa lata później powstał pierwszy prawdziwy samochód użytkowy Fiata − pod nazwą 24 HP.

Tak więc w roku 1903 rozpoczyna się produkcja samochodu użytkowego '24 HP', którego kryptonim pochodził od nominalnej mocy silnika mierzonej w koniach mechanicznych, tj. Horse Power. Niewielki rozmiarowo − podobnie jak pojazdy współczesne, model '24 HP' posiadał zdolność przewozową godną prawdziwego samochodu ciężarowego i nośność 4000 kg na wykonanej z litego drewna skrzyni ładunkowej.

Innowacyjność samochodu '24 HP' narzuciła budowę trzech kolejnych prototypów dla celów eksperymentalnych, które poddane rygorystycznym testom wykazały swą doskonałość konstrukcyjną, czego efektem było zainteresowanie ze strony włoskich sił zbrojnych.

Rozpoczęcie w roku 1906 manufakturowego montażu ciężarówki '24 HP' stworzyło podwaliny pod wielkoseryjną produkcję kolejnego modelu '18-24 HP' zwanego "carro automobile", który odniósł duży sukces rynkowy.

1911 - 1920

Produkcja pierwszych ‘typowo użytkowych pojazdów’ marki Fiat odbywa się w latach 1911-1915 w odpowiedzi na potrzeby militarne pierwszej wojny światowej, w czasie której dostawy eksportowe stanowią znaczny procent obrotów turyńskiej fabryki Fiata. To właśnie wojsko staje się najważniejszym odbiorcą samochodów użytkowych marki Fiat, a do głównych klientów należą Ministerstwa Wojny i Obrony Francji, Rosji, Grecji oraz Wielkiej Brytanii.

Rok 1911 dał początek konstrukcji samochodu 1F (‘Furgone’ czyli po prostu furgonu), pierwszego z nadwoziem tego typu. Napędzany silnikiem o pojemności 1846 cm3 przy ładowności 500 kg pojazd ten oparty był na ramie osobowego TIPO 1 i nadawał się doskonale do krótkodystansowego rozwozu niewielkich ładunków. Z tego też powodu pewną liczbę 1F zakupiła poczta brytyjska − The British Royal Mail.

W tym samym roku pojawia się także ‘cięższa’ wersja tego samochodu pod nazwą 2F, oparta na TIPO 2 z 1910 roku, z silnikiem o pojemności 2813 cm3 rozwijającym moc około 20 KM i ładowności 1000 kg. W wersji typowo ciężarowej z plandeką, była to świetna ciężarówka wojskowa do transportu żołnierzy i ładunków i jako taka znalazła również uznanie brytyjskiej marynarki wojennej.

1921 - 1930

Rok 1922, zaraz po kryzysie 1921, przyniósł stopniowe odrodzenie sektora pojazdów użytkowych. Następują ważne zmiany w przepisach o ruchu drogowym (zrezygnowano z podatku 'motoryzacyjnego' i alokacji tablic rejestracyjnych dla każdej z prowincji Italii), rozpoczęto też prace nad budową dróg (w marcu 1923), m.in. łączącej Mediolan z regionem Jezior Włoskich (Milano-Laghi) − pierwszej magistrali typu autostradowego ze specjalnym pasem ruchu dla pojazdów ciężarowych.

W świetle postępujących zmian, Fiat zdecydował w roku 1925 o zwi��kszeniu inwestycji w produkcję pojazdów użytkowych, rozszerzając i różnicując ich gamę w kategoriach ładowności, wielkości oraz pojemności jednostek napędowych. Wtedy to właśnie funkcjonować zaczyna pojęcie "lekkich pojazdów dostawczych" (light commercial vehicle).

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie pojazdami specjalistycznymi pod kątem różnych wymogów zawodowych i transportowych (w tym karetek medycznych, wozów straży pożarnej czy ambulansów pocztowych) rozpoczęto produkcję lekkich ciężarówek oznaczonych jako 502F, 503F, 505F, 507F oraz 509F. W roku 1928 Fiat postanawia włączyć się w rozwój transportu drogowego wspierając plany budowy szosy pomiędzy Turynem a Mediolanem łączącej dwa główne centra przemysłowe Italii. Powstaje także firma kredytowa SAVA (Società Anonima Vendita Autoveicoli), promująca korzystne warunki zakupu, stymulujące popyt na nowe samochody.

1931 - 1940

Dążąc do optymalizacji kosztów produkcji i ekspansji rynkowej, Fiat przejmuje działające w Turynie firmy produkujące nadwozia.

W roku 1932 pojawia się Balilla Van, odmiana małej ciężarówki opartej na modelu 508. Lekki, zwrotny i łatwy w prowadzeniu pojazd zwany 'Pigmej' (the Pygmy) jest wersją dostawczą słynnego samochodu osobowego − o ładowności 320 lub 380 kg i wysokim komforcie jazdy, niskim zużyciu paliwa, rozwijającym prędkość 75 km/h. Był to ówczesny przebój rynkowy: w ciągu 5 lat wyprodukowano 113.000 sztuk różnych odmian modelowych Balillii.

Kolejnym ważnym pojazdem dla tamtych czasów jest pierwszy samochód ciężarowy marki Fiat z silnikiem wysokoprężnym, przeznaczony do regularnego transportu drogowego. Był to model 621 o ładowności 2250 kg z zamkniętą dwudrzwiową kabiną i opuszczanymi oknami, otwieraną zawiasowo szybą czołową oraz ruchomą klapą tylną i burtami skrzyni ładunkowej − wraz z opcją metalowych pałąków do rozpinania wodoodpornej plandeki przeciwdeszczowej.

W roku 1934 wprowadzony zostaje czterocylindrowy, 55-konny Diesel, o 10 KM mocniejszy od stosowanej równolegle jednostki benzynowej. Ciesząca się wielkim powodzeniem seria 621 otrzymuje w tym czasie także i napęd elektryczny, z baterią akumulatorów umieszczoną pod kabiną kierowcy i pasażera.

1941 - 1960

Pierwsza połowa lat czterdziestych XX wieku przynosi drastyczny spadek produkcji Fiata w efekcie pogarszającej się sytuacji Włoch podczas drugiej wojny światowej, lecz także w wyniku alianckich bombardowań Turynu, które niszczą miasto, fabrykę Fiata oraz liczne zakłady poddostawców.

Zarząd Fiata rozumiał doskonale, iż rozwój ekonomii kraju nie sprowadza się jedynie do wielkiego przemysłu, ale zależy także od powodzenia małej działalności gospodarczej. Właściciele sklepów i handlowcy poszukiwali pojazdów na własne, skromniejsze potrzeby, wymagające przewożenia niewielkich partii towarów, narzędzi lub wyposażenia. Staje się to możliwe w roku 1947, kiedy to pod wrażeniem powodzenia sprzedaży modelu 1100, Fiat postanawia o podjęciu produkcji pojazdu pochodnego, o przeznaczeniu użytkowym.

Fiat 1100 ALR był jednym z pierwszych pojazdów użytkowych produkowanych tuż po zakończeniu wojny i stał się dzięki swej funkcjonalności i popularności wśród klienteli, symbolem powojennego ożywienia gospodarczego Italii.

Wyposażony w niezawodny silnik i wytrzymałą skrzynię biegów oraz solidną ramę nadającą się do różnorodnych adaptacji (rolnictwo, mały biznes, przewóz osób i towarów) Fiat 1100 ALR uważany jest za prekursora lekkich pojazdów dostawczych.

1961 - 1970

W roku 1967 na kanwie sukcesu Fiata 600 Multipli odnowiono gamę pojazdów użytkowych wprowadzając samochód Fiat 238, furgon o dużych wymiarach, oparty na mechanice Primuli (Autobianchi) napędzanym 44-konnym silnikiem o pojemności 1,2 litra, który pozwalał rozwinąć prędkość 105 km/h.

Produkowany w latach 1967-1983, Fiat 238 dostępny był od początku w różnych wersjach nadwozia : furgon, półciężarowy (pick-up), podwozie z kabiną do zabudowy, minibus i ambulans medyczny.

Przyjęta wówczas filozofia samochodu użytkowego znajduje swe odbicie w późniejszych konstrukcjach Fiata 242 i Fiata Ducato.

1971 - 1980

W połowie lat 1970-tych następuje reorganizacja firmy Fiat pod kątem specjalizacji: produkcja pojazdów przemysłowych zostaje oddzielona od produkcji samochodów użytkowych, w roku 1975 powstaje marka IVECO (istotny krok w dziedzinie transportu towarów), a pod marką Fiat Light Commercial Vehicles (lekkie samochody dostawcze) wprowadzane są modele 242, 850T, 900T i Fiorino 127.

Produkowany do roku 1987 Fiat 242 zdominował rynek LCV w latach siedemdziesiątych. Był to konstrukcyjnie pojazd wyjątkowo solidny i wytrzymały, miał niski próg załadunku oraz płaską podłogę ładunkową, i nadawał się do różnorodnych zabudów, m.in. jako minibus dla transportu publicznego i TOWOS (towarowo-osobowy) − odnosząc także sukces w wersji rekreacyjnej typu 'camper'.

Zarówno we Włoszech jak i w Europie, lata 1971-1980 przynoszą rosnący popyt na niewielkie furgony służące dostawom towarów wewnątrz aglomeracji miejskich oraz pomiędzy mniejszymi miejscowościami. Odpowiedzią Fiata jest 127 Fiorino, pierwszy mały furgon produkcji włoskiej. Pomysł polegał na wykorzystaniu europejskiego bestsellera w postaci Fiata 127 z jego zaletami konstrukcyjnymi i komfortem jazdy, a następnie zwiększeniu ładowności do 360 kg plus kierowca i wyposażeniu w szereg dodatkowych elementów wyróżniających pojazd wśród konkurencji: spojlera, ścianki działowej oddzielającej kabinę pasażerów od przedziału ładunkowego oraz zamykanych kluczykiem tylnych drzwi ładunkowych, które otwierały się pod kątem 90 stopni.

Pośród nowych produktów w roku 1978 warto wspomnieć o wersji Panorama modelu 238E, stworzonej z myślą o ekonomicznym transporcie grupowym, np. 9 osób do pracy lub na wakacje. Już wkrótce po premierze, pojazd ten zyskuje popularność w branży hotelowej, wśród wypożyczalni samochodów, instytucji społecznościowych oraz federacji i klubów sportowych.

1981 - 1990

W roku 1981 rozpoczyna się produkcja rewolucyjnego na ówczesne czasy furgonu Ducato x2/12. Skonstruowany na bazie designu z roku 1978 był w zamiarze lekkim pojazdem dostawczym dla całej Europy, a dzięki kolejnej wersji Ducato x2/30 osiągnął sukces przekraczający wszelkie oczekiwania, o czym świadczy fakt kontynuowania produkcji tych modeli przez ponad 25 już lat.

Jako odpowiedź wobec rosnącego zapotrzebowania na dywersyfikację pojazdów użytkowych, w roku 1981 pojawił się ‘kompaktowy’ pick-up Fiat Fiorino.

1991 - 2000

W latach 1990-tych do Ducato dołączyły kolejne, cieszące się dużym powodzeniem wersje Scudo, Doblò i wywodzące się z modeli osobowych pojazdy typu Van.. I to właśnie produkowany od 1995 roku Scudo był odpowiedzią na zapotrzebowanie nowego, profesjonalnego auta użytkowego klasy kompaktowej o wystarczającej dla celów małego biznesu ładowności, lecz prowadzącego się jak samochód osobowy.

Produkowany w Turcji Doblò pojawił się we Włoszech w roku 2000, a na rynkach międzynarodowych rok później, osiągając znaczący sukces sprzedażny.

Rok 2000 przyniósł także ewolucję koncepcji samochodu typu pick-up − którą zapoczątkował w roku 1981 Fiorino, a kontynuuje oparty na rodzinie Palio − Fiat Strada.

Od roku 2001 do dnia dzisiejszego

Charakterystyczną cechą marki Fiat Professional jest dążenie do nieustannego rozwoju. W ciągu ostatnich lat Fiat Professional odświeżył całkowicie swą gamę modelową i wypromował zupełnie nowe pojazdy. W roku 2006 na rynek wchodzi Nowy Ducato , który nawet dzisiaj zalicza sie do najnowocześniejszych samochodów swej klasy. Wygląda współcześnie i wyróżnia się komfortem jazdy, znakomitymi osiągami oraz kompletnym wyposażeniem telekomunikacyjnym i bezpieczeństwa. Niezwykle ważne są także niskie koszty eksploatacji oraz międzynarodowe uznanie (w postaci licznych nagród) dla pojazdu o najlepszym potencjale adaptacji do celów rekreacyjno-wypoczynkowych. W tym samym roku prestiżową nagrodę Międzynarodowego Samochodu Dosawczego 206 roku (International Van of the Year ) za oryginalny design, nowe wersje o wydłużonym rozstawie osi, silniki Diesla MultiJet i Natural Power oraz powiększoną pojemność ładunkową i nośność otrzymuje Fiat Doblò Cargo. W roku 2007 pojawia się Nowy Fiat Scudo − łączący atrybuty samochodu osobowego (osiągi, zwrotność i komfort jazdy) z wymogami transportu biznesowego (pojemność, łatwość oraz niezawodność eksploatacyjną), a dzięki ofercie nadwozi do przewozu osób − wykorzystujący w pełni zalety poprzedniego modelu. Rok 2008 należy do Nowego Fiorino − stworzonego na potrzeby współczesnego transportu w warunkach miejskich, a szczególnie małych dostawców towarów i usług (m.in. przedstawiciele handlowi, pracownicy firm kurierskich i serwisowych).

Innowacyjny i unikalny, o nowoczesnej i dynamicznej stylizacji, przestronny choć kompaktowy, łatwy w załadunku, zwinny w ruchu miejskim i niedrogi w eksploatacji − Fiat Fiorino jest laureatem prestiżowej nagrody Międzynarodowego Samochodu Dostawczego 2009 (International Van of the Year) , stanowiącej wyraz międzynarodowego uznania dla pojazdu bezpiecznego i łatwego w użytkowaniu, który jest w stanie „dotrzeć tam, gdzie inni nie mogą”.

Nowy Fiat Doblò Cargo zabłysnął na rynku w roku 2010: pojemność ładunkowa do 4,6 m3 przy długości zabudowy sięgającej 3,4 metra oraz nośność 1000 kg; zużycie paliwa wg NEDC (New European Driving Cycle) 4,8 l/100 km, zasięg 1250 km oraz emisja CO2 zaledwie 126 g/km w wersji z 90-konnym silnikiem wysokoprężnym 1.3 MultiJet II Euro 5. To jedyna w tym segmencie pojazdów konstrukcja z zawieszeniem typu Bi-link, która w pełni zasłużyła na wyróżnienie Międzynarodowego Samochodu Dostawczego w 2011 roku (Van of the Year).

Rok 2010 to premiera Fiorino MY 2011 ze zmodernizowanymi silnikami, nowym designem tablicy przyrządów i wyposażeniem oraz nową kolorystyką karoserii i wnętrza. W międzyczasie zaś Nowy Fiat Doblò Cargo (dostępny również w wersji Natural Power) zdobywa tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2011 (Europe’s Van of the Year 2011).